Juuri nyt
Kevät tarttuu siveltimeen ja muita maalauksia
28.3.–23.4.
Anni Arffman

"Kevät lienee sopivaa aikaa kertoa hieman ihastuksensa kohteesta ja esitellä hänet yleisölle.
Ihastuin vesiväreihin viisitoista vuotta sitten juuri samasta syystä kuin, mistä olin niitä vähän
vihannutkin: Vesivärimaalaus, etenkin märkämaalaus, ei ole kontrolloitavissa. Jos tekijä ei ole
tarkkana, tai vaikka onkin, vesiväri valitsee menevänsä sinne, minne vesikin virtaa, paitsi jos
vastaan tulee toinen värin tulvahdus, jolloin mitä tahansa voi tapahtua. Yleensä jotakin muuta, kuin
mitä maalari on suunnitellut.
Teen paljon esittävää ja esimerkiksi ihmisaiheista taidetta, mutta lisäksi palaan säännöllisesti
vesivärien leikkikentälle tutkimaan juuri sitä, miten vesivärit leikkivät keskenään. Kymmenisen
vuotta mieleeni on toistuvasti kohonnut ajatus isokokoisesta märkäakvarellista. Se on haaveellinen
kuva, jossa vesivärit tekevät ihania outoja purkautumisiaan ja liukumiaan valtavassa
mittakaavassa. Sitten ryhdyn tuumasta toimeen, mielessäni jokin väriyhdistelmä, tai jokin
vesivärien kuriositeetti, mikä olisi ihana toistaa isossa mittakaavassa. Muutaman tunnin päästä
katson ihmeissäni isoa paperia, jolle ilmestynyt maalaus ei muistuta lainkaan sitä, mitä minulla on
ollut mielen päällä. Väriyhdistemäkin on muuttunut. Joskus ihmeissäni sanan positiivisimmassa
merkityksessä, toivoen, että maalaus säilyttäisi taikansa vielä kuivuttuaan. Usein pettyneenä siitä,
miten maalauskamppailun aikana ilmaantuneet hienot liukumat tai purskahdukset ovat kadonneet
jäljettömiin, ja minulla on käsissäni kallis ja iso pilalle mennyt arkki.
Kuitenkin juuri tätä ottelua vesivärin kanssa rakastan, ja nykyään, kun todella jo osaan myös
toisinaan hallita vesivärejä, en oikeastaan koskaan lopeta tilanteessa, jossa maalaus näyttää
olevan jotenkin varman päälle. Minulle on tärkeää maalatessa ottaa jokin riski, jonka myötä
maalaus voi nousta uudelle tasolle, tai kaikki voi myös mennä pilalle. Usein jotenkin helpon ja
märän näköinen maalaus on se, mistä pidän, sillä juuri sen aikaansaaminen ei ole helppoa.
Etenkään, kun maalaus kuitenkin lopulta on kuiva.
Audio-gallerian näyttelyyn minulla oli tarkoitus tuoda isoja akvarellejani parin vuoden takaa, mutta
koska kevät tarttui siveltimeen, innostuin tekemään myös joitakin uusia maalauksia. Kaikki
näyttelyn teokset ovat ensi kertaa esillä tässä näyttelyssä."
Taiteilijasta
Anni Arffman on oululainen kuvataiteilija, joka on tuotannossaan erikoistunut vesivärimaalaukseen,
paperitaiteeseen ja tilasidonnaisiin teoksiin. Hänen teoksiaan on nähty lukuisissa yksityis- ja
ryhmänäyttelyissä Suomessa ja ulkomailla. Hän on tehnyt julkista taidetta mm. uuteen OYSiin (F-
rakennuksen viiden alimman kerroksen graafiset kerrosilmeet), Kainuun keskussairaalaan ja
oululaiseen Heinätorin päiväkotiin. Hänen teoksiaan on Oulun taidemuseon ja Oulun kaupungin
kokoelmissa sekä yksityisissä kokoelmissa. Arffman on valmistunut kuvataiteilijaksi Pohjois-
Karjalan ammattikorkeakoulusta v. 2009, ja parhaillaan hän viimeistelee YAMK-tutkintoa julkisesta
taiteesta LAB-ammattikorkeakouluun. Oman taiteen lisäksi Arffman on mukana monenlaisissa
taideohjaustehtävissä ja taideprojekteissa. Samanaikaisesti Pikisaaren Pikigalleriassa nähdään
Veeran Verstaan Mirabilem Speciem -näyttely, jossa hän on toiminut ohjaajana ja ollut
suunnittelemassa näyttelykonseptia.